Slyšíme-li spojení USA a skandál, většina lidí si vybaví aféru Watergate (viz minulý Respekt). Amerika však měla své aféry i ohledně financování politických kampaní. Zdejší poměry nemůžeme plně srovnávat s Evropou, neboť americké politické strany jsou stranami volebního typu, a proto spíše než o financování partají jde o financování jednotlivých kandidátů a kampaní. Ale i tak Amerika prodělala zajímavý a v mnohém poučný vývoj. Podívejme se na něj ve zkratce.
Peníze jako voda
Ještě z koloniálních časů, z roku 1757, je známa „mokrá kampaň“ George Washingtona. Tehdy, před regionálními volbami do viržinské sněmovny, se jeho jméno stalo námětem mnoha politických spekulací a drbů: Washington prý během kampaně nakoupil víno a tvrdý alkohol pro několik set konstituentů ve svém obvodu.
Roku 1828 se poprvé objevila funkce profesionálního manažera politické kampaně. Ty se stále více prodražovaly kvůli prostému faktu - kupování hlasů. V roce 1864 si poradci Lincolnovy kampaně stěžovali, že museli rozdávat peníze jako vodu, aby zajistili prezidentovo znovuzvolení.
Jedním z následků občanské války bylo sblížení velkého byznysu a vlády. Na federální úrovni se do politiky finančně zapojily banky, naftařské společnosti, těžařský průmysl a železniční lobby. Ve státech a regionech penězi šustili majitelé proslulých barů, saloonů a dostihových drah či distributoři plynu.…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu