0:00
0:00
Kultura15. 12. 19977 minut

Recenzentský jazyk „basic”

Astronaut

Redaktor Mladého světa Andrej Halada (1967), autor knižní rekapitulace Český film devadesátých let (s podtitulem Od Tankového praporu ke Koljovi), má tu nejednoznačnou výhodu, že nebyl první, kdo se o něco takového pokusil. Před Haladou stojí jako memento dílo Pavla Melounka Biják - Intimní osvětlení českého filmu (1994), nepřekonatelná zplozenina ubohosti a nabubřelosti stylistické i myšlenkové, po níž už lze asi jen těžko přijít s něčím trapnějším. Haladův text v tomto srovnání působí jako solidní práce, která má svůj řád, směřuje odněkud někam, ten, kdo ji píše, ví poměrně přesně, o čem chce psát a jaký jazyk a jaká slova k tomu chce použít. Je to sice řád školským způsobem mechanický a slova jsou tu řazena jako podle nějakého neohebného rastru, ale alespoň o něčem referují a něco popisují. Četba Haladovy práce není pravda nijak inspirativní, často je až únavná, nicméně svůj hlavní cíl plní: to znamená, že shrnuje poměry v české polistopadové kinematografii a svědomitě komentuje její produkty - filmy. Lze jí stále něco vytýkat, nudit se s ní a samozřejmě - zvláště ve věcech evidentních - s ní souhlasit. Nad Melounkem bylo možné jen žasnout.

Základna a nadstavba

↓ INZERCE

Inspirováni nedávným projevem prezidenta republiky bychom s nadsázkou mohli říci, že i Halada je trochu marxista, neboť i on ctí těsnou spjatost filmu s jeho materiální základnou. Jí věnuje první třetinu knihy (organizační, výrobní a ekonomická situace v letech 1990–1996) a pak ji…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc