O budoucnosti českého piva v současné době rozhodují britská pivovarnická společnost Bass a japonská investiční banka Nomura. Médiem je v této záležitosti skupina Investiční a Poštovní banky. Britský Bass, který vlastní 33,7 % akcií Radegastu, rok a půl jednal s IPB Group o odkupu jejího majoritního podílu. Fúzí chtěl naplnit svá předsevzetí z doby, kdy se stal majitelem Pražských pivovarů: ovládnout 25 až 30 % českého trhu piva. Letos v létě, kdy jednání vrcholila, se však Bassu začaly plány hatit. IPB obdržela konkurenční nabídku od Nomury a její dceřiné společnosti IMP Finance a přijala ji. Protože však skupina kolem IPB vlastní současně skoro 66 % akcií Plzeňského Prazdroje a protože IPB a Nomura již delší dobu sledují společné zájmy (nejen v pivovarnictví, ale především ve finančních službách), došlo fakticky k fúzi největší české pivovarnické skupiny Plzeňský Prazdroj s druhou největší pivovarnickou skupinou Radegast. Dohromady obě tyto společnosti ovládají 41 % domácího trhu piva. Bass a Pražské pivovary tak zůstávají s 14 % daleko za nimi. Bass se teď obává, že nový, silně dominantní hráč na trhu může ošklivě skřípnout menší výrobce.
Nečistý obchod
Vlivem spojení Radegastu s Plzeňským Prazdrojem se zabýval i Český svaz malých nezávislých pivovarů (ČSMNP). Dospěl k velmi znepokojivým závěrům: „Taková koncentrace výroby nutně ohrozí hospodářskou soutěž v českém pivovarství,“ tvrdí v písemném stanovisku Stanislav Bernard, předseda ČSMNP. …
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu