Kde se stala chyba
Minulou středu vláda definitivně odmítla oddlužit kopřivnickou automobilku Tatra a brněnského výrobce traktorů Zetor. Po dlouhých třech letech tak snad Klausův kabinet konečně skončil s rozhazovačnou politikou, která dovedla stát k nynějším hospodářským potížím a koalici do politických problémů
Minulou středu vláda definitivně odmítla oddlužit kopřivnickou automobilku Tatra a brněnského výrobce traktorů Zetor. Po dlouhých třech letech tak snad Klausův kabinet konečně skončil s rozhazovačnou politikou, která dovedla stát k nynějším hospodářským potížím a koalici do politických problémů. Otázkou je, zda ministři své rozhodnutí ustojí i tváří v tvář chobotnici nejrůznějších nátlakových skupin a rozmazlenců, kteří si velmi rychle zvykli, že jednou věcí je pravicová rétorika a druhou každodenní „Klausův socialismus“, v němž je možné pracovat stejně málo a nekvalitně jako za komunistů, ale konzumovat a žít po kapitalisticku.
Den D přišel v lednu
Když Václav Klaus před měsícem po celonočním koaličním jednání předstoupil před novináře a začal číst text „stabilizačního a ozdravného programu“, většina posluchačů zprvu nevěřila vlastním uším. Výčet oficiálně přiznávaných chyb a přehmatů totiž až příliš připomínal slovník opozičního předáka Miloše Zemana. Říkal je ovšem premiér, který ještě nedávno odmítal všechny zmínky o potížích naší ekonomiky jako „zlé a neodpovědné“. Proto věty jako „vláda připustila řadu chyb v hospodářské politice“ překvapily i skeptiky upozorňující už delší čas, že v základech Klausova ekonomického zázraku tiká časovaná bomba. Hlavní otázka, kde se stala chyba a kdo za ni nese největší odpovědnost, však zatím zůstává nezodpovězena. K jejímu pochopení je totiž třeba vrátit se o pořádný kus zpět. Podle řady odborných analýz…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu