
Elektrárenská společnost ČEZ se rozhodla jasně říci, co znamená její reklamní slogan „cesta k rovnováze“. Před dvěma týdny zveřejnil Český statistický úřad nejnovější data o spotřebě elektřiny: v prvních třech měsících letošního roku klesla u domácností téměř o 5 % a v průmyslu o 9 %. Pro ČEZ, který každoročně investuje několik milionů korun do propagace úspor, by to měl být důvod k hlasitému provolávání slávy. Ale není: představitelé firmy naopak zareagovali stížnostmi a zachmuřeným čelem. „V prvním čtvrtletí jsme zaznamenali o třetinu menší zisk, než se čekalo,“ komentoval energetický pokles šéf sekce plánování ČEZ Petr Vobořil. Dodejme hned, že tento neočekávaně nižší tříměsíční zisk představuje dvě a půl miliardy korun.
Hlupák šetří


Pro každého, kdo četl některý ze záplavy letáků, v nichž ČEZ nabádá lidi k energetickým úsporám, je sdělení podnikového plánovače bezpochyby překvapivé. Říká nám totiž, že firma sice slovně propaguje šetrnost, ale ve skutečnosti je proti ní: okrádá ji totiž o velké peníze. Opakuje se tak přístup, který jsme už zažili u jiného tuzemského monopolisty - vodáren. V dobré paměti je ještě jejich usilovná snaha přesvědčit lidi, aby „zbytečně neplýtvali“ vodou. Když vzala uvědomělá veřejnost kampaň před dvěma lety vážně, bylo najednou všechno jinak: vodárny oznámily, že kvůli malé spotřebě prodělávají, a tudíž jsou nuceny zdražit.
Nic proti zvedání cen za elektřinu či za vodu, pokud je výsledkem šetrnost a opatrné…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu