Těch tvořivých je vždy menšina
Rád bych se vyjádřil k článku Učení idioti (Respekt č. 22/97). Protože v době, kdy jsem chodil do školy, nebyly učebnice, spočívala značná část naší výuky v zapisování diktovaných faktů, která jsme měli pokud možno doslova reprodukovat. Jestli jsem na škole něco nenáviděl, byla to nutnost učit se nazpaměť ať už latinská slovíčka, nebo matematické vzorce.
Později jsem měl příležitost učit studenty jiné kultury (arabské), kteří vynikali neuvěřitelnou schopností reprodukovat každé mé slovo. Nebyl jsem však schopen naučit je to nejdůležitější - prakticky využívat získané znalosti. Když jsem si rekapituloval, co vlastně naučila škola mne, uvědomil jsem si, že nejdůležitější byla výchova k systematické práci, pěstování schopnosti zvládnout v krátké době velký objem nových dat. Tato schopnost je dnes ještě důležitější než dříve.
Tvrdě pracovat lze naučit většinu žáků, ti neschopní školu nedokončí. Tvořivě a samostatně myslit je možné učit jen ty, kteří pro to mají vlohy. A těch je v populaci menšina. Zavádět výukové metody, které mohou být prospěšné pro menšinu, se nemusí vyplatit pro všechny žáky. Většina se pak nenaučí ani myslet, ani pracovat. Absolvent školy musí být především normalizovaný šroubek v soukolí společnosti, jinak se tato civilizace rozpadne.
Milan Kunz, Brno
Malé sousto
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu