Rusko utržené ze řetězu se jmenuje nejpolitičtější ze dvou desítek fotografických výstav zpřístupněných v Praze u příležitosti technické přehlídky Interkamera ´97, konané minulý týden. Autor expozice, pětačtyřicetiletý Němec Hans-Jürgen Burkard, je od konce osmdesátých let akreditován v Moskvě jako zpravodaj týdeníku Stern, pracuje rovněž pro obrazovou agenturu Bilderberg, dostává se mu různých fotografických ocenění a titulů. Předloni o Rusku vydal rozsáhlou knihu, vloni připravil za podpory domovského týdeníku putovní výstavu, již nyní hostí Staroměstská radnice. V Německu měla Burkardova kolekce výbornou návštěvnost i uznalý ohlas. Těžko tomu mohlo být jinak. Autor ukazuje na většině snímků Rusko velmi vděčným způsobem: takzvaně šokuje. Monumentalizuje velkými barevnými zvětšeninami a pracuje s teatrálními aranžmá, aniž by ovšem dění inscenoval.
Příliš barev, hluku a kreatur
Na Burkardově výstavě nechybí téměř nic: jsou tu křupanští zbohatlíci, nebozí žebráci, velkopanské plesy pro vyvolené, běsnění v podzemních rockových klubech, zasviněná záchytka, extravagantní módní přehlídky, srazy nacionalistů, fašistů či komunistů, přeplněné kostely, léčitelské seance v bytech, potraty v nemocnicích, prostitutky, organizovaný zločin, drsná policie, přeplněné věznice, frustrovaní vojáci, uctívači Stalina, tanky v ulicích Moskvy, samovládce Boris Jelcin. Popisky k fotografiím neuvádějí pouze to, co je vidět, ale dramaticky dokreslují situaci. &„…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu