0:00
0:00
Kultura19. 5. 19979 minut

Echo opojných snů a vizí

Tomáš Vlček
Astronaut

V májových dnech, v nichž u nás splývají kromě Svátku práce a Dne osvobození vzájemně nesouvisející oslavy národa zaštítěného Máchou a Smetanou, byl po důkladné rekonstrukci znovu otevřen pražský Obecní dům. Nadšení, s jakým naše veřejnost a její média přivítaly znovuotevření budovy, která pro své schopnosti a ambice reprezentovat českou moderní společnost získala označení Reprezentační, nese s sebou jako každá moderní mytizace kulturní či politické hodnoty mnohá úskalí. Bylo by škoda nechat se jen oblažit fanfárami a ztratit možnost kriticky docenit dílo samo.

Svůdná bezbrannost

↓ INZERCE

Stav a potřeby naší současné kultury výrazně podmínily a odstínily úspěch, s kterým se architektonické dílo doplněné výstavou „Důvěrný prostor - nová dálka - Umění pražské secese“ u nás setkává. Výstava se snaží dát budově nejen akcent vyvrcholení, ale i model interpretace toho, čím Obecní dům pro českou společnost byl a čím se v té které její dnešní vrstvě a tendenci opět stává.

Obecní dům byl projektován a budován v rozmezí let 1903, kdy v soutěži vypsané pražským magistrátem vznikly první jeho architektonické návrhy, a 1912, kdy byl otevřen. Vznikl v době, v níž si Praha mohla na základě svého progresivního ekonomického růstu a politického významu takový stánek dovolit. Pro jeho stavbu už nebyla tak důležitá vůle národa, který si ze soukromých prostředků postavil svou kulturní svatyni - pražské Národní divadlo. Základem jeho stavby byl život Prahy, která se…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc