Všechno důležité řídí v naší zemi vláda a parlament, jenom na železnici rozhoduje Jaromír Dušek. Tato pravda se naposled potvrdila minulý čtvrtek, když po výhrůžkách odborového předáka odstoupil ředitel Českých drah Rudolf Mládek. Klausův kabinet Mládka obětoval ve jménu sociálního smíru a potvrdil tím, jak bezpodmínečná byla vládní kapitulace před únorovou stávkou železničářů. V příštích týdnech by ministři měli podle Duškova ultimáta sepsat dopravní strategii země a koncepci železniční dopravy.
Jenom nevyléčitelný optimista si ale může myslet, že se zástupci odborů a vlády někdy na jaře sejdou a dohodnou rozumný plán, jak zachránit beznadějně se rozpadající železnici. Unikátní dopravní cesta, která dosud ještě pokrývá české území do té míry, že z naprosté většiny lidských sídel není na nejbližší stanici více než deset kilometrů, má naopak mizerné vyhlídky, protože ani jedna strana budoucích jednání nemá na její záchraně opravdu vážný zájem.
Již dva ředitelé Českých drah přece koncepci navrhli: před dvěma lety Emanuel Šíp a letos v lednu zmíněný Rudolf Mládek. I když každý z nich navrhoval úplně jinou strategii, v jednom se shodovali: čeští železničáři jsou beznadějně neproduktivní, a proto bude třeba stav stotisícové modré armády nejméně o třetinu omezit. Není proto divu, že po zveřejnění první koncepce vyhlásily odbory stávkovou pohotovost, po zveřejnění druhé rovnou stávku - a ředitelé se museli poroučet. Těžko si lze představit reformu na dráze bez…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu