0:00
0:00
Kultura26. 2. 199611 minut

Chceš-li mír, hledej spravedlnost

Astronaut

Ve starozákonní knize Genesis se vypráví příběh dvou bratrů. Starší Kain byl rolník, mladší Abel pastevec. Oba chtěli přinést Bohu obětinu, ten ale přijal dar pouze z Abelova stáda. Kain se rozlítil a bratra zabil.Známý biblický příběh je - se všemi svými morálními důsledky (problém viny, spoluviny, trestu, svědomí, vyšší spravedlnosti apod.) - jakýmsi předobrazem obecné lidské situace, v níž nepřátelství končí vraždou.Ve Rwandě, kde nepřátelství a masové vraždění mezi tradičními pastevci Tutsii a rolníky Hutui má téměř mytologické kořeny, se příběh Kaina a Abela stal víc než jen symbolem.Za pouhé čtyři měsíce (od dubna do poloviny července r. 1994) zahynulo ve Rwandě osm set tisíc lidí. Každý desátý občan byl zavražděn. Vedle těchto čísel vypadají boje v Bosně jako sousedská roztržka. I zrůdnému Polpotovu režimu v Kambodži trvalo čtyři roky, než zlikvidoval milion lidí.Většina znalců, kteří se událostmi ve Rwandě zabývali, se dnes již shoduje na tom, že tu nedošlo „pouze“ k masové vraždě - byla to genocida. Někteří obviňují Organizaci spojených národů, že se tomuto pojmenování záměrně vyhnula. Není nepravděpodobné, že podobné masakry jako ve Rwandě vypuknou v sousedním Burundi, zemi se stejným etnickým složením. OSN si je toho vědomo, ale s vysláním ozbrojených sil opět váhá. V Tanzanii a Zaire zůstalo více než milion uprchlíků: utekli před genocidou nebo v obavě před trestem za účast na masovém vraždění?Ve Rwandě si vrazi a oběti vyměňují role v rytmu nelítostného…

↓ INZERCE

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc