Přes čtyřicetiletou devastaci Zdeňkem Nejedlým a dalšími komunistickými ministry zůstalo české školství nejlepší na světě. Tento názor byl v podtextu všech polemik, kterými se tuzemští učitelé bránili pokusům o reformu vzdělávacího systému. Jen málokdo se přitom až do dneška odvážil říci něco podobného nahlas. Dnes už je to možné: průzkum Mezinárodní asociace pro hodnocení výsledků vzdělávání (IEA) dokázal, že v matematice jsou žáci našich osmých tříd šestí a v přírodních vědách dokonce druzí nejlepší na světě. Podobné schopnosti prokázaly jenom děti ze zemí asijských tygrů - ze Singapuru, Japonska a Koreje.Průzkum je dostatečně reprezentativní a nemá smysl čekat na nějaké další testy, které by možná jeho výsledky zpochybnily. Nastal tedy opravdu čas skončit diskusi, jestli je český vzdělávací systém dobrý, nebo špatný.
Postkomunistická kvalita
Průzkum proběhl v letech 1994–95 pod názvem Třetí mezinárodní studie matematického a přírodovědného vědění (TIMSS) ve třiceti osmi zemích Evropy, Ameriky, Asie, a navíc v Jihoafrické republice, Austrálii a na Novém Zélandě. V kategorii třináctiletých bylo zkoušeno zhruba 250 000 dětí, z toho téměř 7000 v České republice. Žáci měli vyplnit celkem osm sešitů s otázkami z matematiky a přírodních věd (fyzika, chemie, přírodopis, zeměpis), na jeden sešit měli devadesát minut.Matematika i přírodní vědy dopadly podobně (viz tabulka). Zřetelně nejlépe se učí děti ze Singapuru, na dohled za nimi se umístili další…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu