
Miroslav Šlouf (48) zná budovu parlamentu ve Sněmovní ulici víc než dobře: v roli poslance někdejší České národní rady do ní docházel jedenáct dlouhých let. Když za sebou v roce 1992 zavřel dveře naposledy, nemohl tušit, že přesně za čtyři roky se díky jeho nápadu dostane do poslaneckých křesel jedenašedesát zástupců sociální demokracie. Ta myšlenka přišla loni v prosinci: „Když jsem viděl návrh kampaně od reklamní agentury, která počítala hlavně s billboardy a mítinky, na něž by Miloš Zeman většinou dojížděl z Prahy, cítil jsem, že tomu něco chybí,“ říká Šlouf. „Pak jsem si vzpomněl na volební autobus Kwasniewského."Tak se zrodil Zemák, symbol letošních voleb a úspěchu ČSSD v nich. A i když to Miroslav Šlouf zatím popírá, mohl by Zemák přivézt zpět do parlamentu i jeho: v tisku už se objevily informace, že stane-li se Zeman předsedou sněmovny, bude Šlouf šéfem jeho sekretariátu.Vůdce sociálních demokratů se ovšem k projektu autobusového turné stavěl zpočátku skepticky. "Na Milošovi byla patrná obava z něčeho nevyzkoušeného,“ říká Šlouf. "Vysvětloval jsem mu, že je potřeba dostat kampaň ze sálů, kam přijdou většinou jen přesvědčení voliči, na náměstí. Nakonec jsem ho před startem přesvědčil i ke komplexní lékařské prohlídce, kterou snad absolvoval poprvé v životě."Během tří měsíců obrazil Zemák víc než osm set štací. Jeho technická posádka pracovala v průměru šestnáct hodin denně za deset tisíc hrubého měsíčně. "Ač to zní nevěrohodně, nevznikl za tu dobu jediný konflikt…


Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu