Hnací silou reklamy - světa billboardů a videoklipů - je dominantní obrazový prvek, který upoutá pozornost. Jen na chvíli - to, co poutá na reklamě dnes, se stává podobně jako novinová či televizní zpráva zítra všedním.Zatímco zpravodajství (seriály a ostatní televizní pořady) těží z negativních estetických kánonů, převádějí skutečnost na negativní estetické záležitosti, reklama se opírá o pozitivní estetické vzory (reklamy Benettonu při bližším pohledu nejsou výjimkou), skutečnost se jeví beze zbytku růžovou. Estetická kritéria jsou stejná, ale opačně použitá. Není se co divit: obé objednala stejná instituce, reklama sama o sobě, bez protikladu, nefunguje. Zatím jsme ještě přímými účastníky zvráceného světa (Tabu, Zprávy), ale již jsme zváni do edenu. Je každému, za malou oběť, dosažitelný. V tomto světě? Ne tak docela…Zachování protikladu je taky hlavním důvodem zákazu skrytých reklam (zákaz pochází od reklamních agentur): svět špatný a svět dobrý se mísí, nelze je zřetelně oddělit. Reklama i televizní pořad (nebo novinový článek) by ztratil svou manipulační schopnost. Z hlediska zadavatele i provozovatele by to byl jen ztracený čas nebo prostor, špatně investované peníze.
Reklama jako zaklínání
Jak funguje dělení světa na špatný a dobrý u pouličních reklam, billboardů? Je i zde přítomen negativní protějšek? Jistě. Ve společnostech nebo společenstvích nezasažených mediální kulturou pouliční reklama nefunguje. Billboard musí být zásadně…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu