O čem se ještě před rokem pouze zdrženlivě diskutovalo jako o něčem sice neškodném, ale přece jen nevhodném, se stalo skutečností. Druhá (pokud jde o vznik, pak první) soukromá televize Premiéra se v rámci svého investicemi podloženého tažení za divákem rozhodla překročit rubikon a začít uvádět i ty české normalizační televizní seriály, jež mají ideologii vepsánu přímo ve svém rodokmenu. Minulý týden se rozeběhla Inženýrská odysea, v níž herec Jiří Adamíra pronáší mimo jiné rozsáhlou tirádu o „zabejčenosti pro věc socialismu“. Chystá se Dietlova třináctidílná balada o vesnické kolektivizaci Poslední z rodu Hamrů, na řadu přijde i životní role Jiřiny Švorcové v Ženě za pultem, pak demoliční propaganda v Muži na radnici. Tabu brzy padne i v případě Třiceti případů majora Zemana - jejich uvedení prý však bude předcházet jakési historicko-pedagogické poučení.
Vzpomínky na incest
Krok podruhé se rozjíždějící Premiéry odpovídá jistě touhám televizní klientely. Tato stanice loví ve stejných vodách jako mnohem silnější, podle amerického stylu postavená NOVA, a proto musí být její sítě trochu jinak uzpůsobeny. Z tohoto hlediska je počínání Premiéry zcela logické. Přesto jde o moment, který bude mít možná své místo v jakýchsi hypotetických dějinách české duše.Jsme totiž svědky emancipace nejklasičtějšího a zřejmě i nejpůsobivějšího výrobku normalizační masové propagandy. Dietlovský seriál (s výjimkou atypické Nemocnice) byl po převratu v roce 1989 dán k…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu