V článku „Poslanec Mandelík ve století Asie - Proč nemůže být Rakousko naším vzorem” (Respekt č. 15/96) kritizuje Jan Macháček názor poslance Mandelíka, že výška daňových sazeb v České republice se blíží úrovni zemí Evropské unie, což naznačuje konec tohoto procesu. Přísně vzato má pravdu: v EU neexistují žádné konkrétní plány ani smluvně ukotvené dohody pro harmonizaci přímých daní. Probíhající diskuse o prohlubování evropské integrace však zřetelně ilustrují sílu prosazujících se ekonomických zákonitostí a naznačují, že další snižování sazeb u přímých daní bude nevyhnutelné.
Česko není Singapur
Existují vlivné názory, že přetrvávající různost daňového zatížení by v Evropě bez hranic stimulovala „sociální turismus“ do zemí s vyšší úrovní sociálního zabezpečení, a tím pádem i s vyššími přímými daněmi. Očekávání, že by bylo možno „vyhlásit volnou soutěž“ daňových systémů, je sice plně v duchu liberalismu, v dnešním evropském kontextu ale nereálné. V pevně zabydlených státech blahobytu není mnoho stupňů volnosti pro politické rozhodování mnoho a negativní účinky „konkurence daňových systémů“ nebude obyvatelstvo po přestoupení určité meze ochotno tolerovat.Z téhož důvodu se jeví jako dosti problematické poohlédnutí se po rychle rostoucích zemích jihovýchodní Asie. Česká republika je historicky zakořeněna v evropském prostředí, jež lze sice z…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu