0:00
0:00
Kultura23. 1. 19954 minuty

Nudné prázdniny

Pražská filmová přehlídka Febiofest skončila ve středu večer v Blaníku dvěma filmy Saši Gedeona. Jejich ústřední rekvizitou je holičská břitva, ale režisérův styl je pravým opakem všeho, co si dnešní divák obvykle s tímto nástrojem spojuje.

Astronaut

Pražská filmová přehlídka Febiofest skončila ve středu večer v Blaníku dvěma filmy Saši Gedeona. Jejich ústřední rekvizitou je holičská břitva, ale režisérův styl je pravým opakem všeho, co si dnešní divák obvykle s tímto nástrojem spojuje. Není v nich násilí ani sex a tempo vyprávění je pomalé, děj by se dal zkoumat mikroskopem. Celovečerní debut Indiánské léto je proti obyčeji navíc nezvykle krátký - trvá hodinu a pět minut. Hraje v něm pět neznámých herců a leccos připomíná rané Formanovy nebo Passerovy snímky. Gedeon je přitom nijak nenapodobuje; spíš je to důkaz, že námětům z prostředí obyčejných lidí se u nás vždycky dařilo nejlépe.Třiadvacetiletý Saša Gedeon přišel s celovečerním snímkem jako pravděpodobně vůbec nejmladší český režisér za posledních třicet let. Indiánské léto je absolventský školní film na FAMU, natočený za peníze z ceny, kterou získal před dvěma lety v Tokiu, kde vyhrál jeho studentský film Zavřeno pro rodinný smutek podle Moraviovy povídky: Za horkého letního odpoledne se v upadajícím italském holičství někdy v padesátých letech rozvine hra mezi majitelem, jeho švagrem a podřízeným a dívkou ze sousedství. Ve vzduchu visí latentní nenávist hraničící s pocitem, že zabít otravného člověka je totéž jako plácnout mouchu. Nic se ale nestane; všichni žijí dál v zakletí svých existencí.

Obyčejný promyšlený svět

↓ INZERCE

Nuda, nespokojenost a neurčitá touha ovládá také život hrdinek Indiánského léta. Dvě asi šestnáctileté dívky tráví…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc