0:00
0:00
Ekonomika25. 9. 19953 minuty

Popravy na železnici

Odboráři předali minulý týden novému řediteli Českých drah Rudolfu Mládkovi černou listinu patnácti zaměstnanců, které by měl vyhodit z práce. Nedlouho předtím prozradil ministr dopravy Stráský, že zruší některé "nerentabilní" tratě.

Astronaut

Odboráři předali minulý týden novému řediteli Českých drah Rudolfu Mládkovi černou listinu patnácti zaměstnanců, které by měl vyhodit z práce. Nedlouho předtím prozradil ministr dopravy Stráský, že zruší některé „nerentabilní“ tratě. Červnová dohoda mezi premiérem Klausem a předáky železničních odborů se začíná naplňovat konkrétními činy.

Efektivní dinosaurus

↓ INZERCE

Odbory v červnu vyhrožovaly stávkou a prosadily zrušení transformace železnic, kterou dva roky připravoval tehdejší ředitel Emanuel Šíp. Ten zamýšlel rozdělit státní firmu České dráhy na dva podniky - první by se staral o údržbu železnice, druhý by zajišťoval na kolejích provoz. Mohly by se i dále dělit: stejná firma by například nemusela mít na starosti hlavní železniční tahy a příměstské spoje. Rozdělené podniky by se privatizovaly. Soukromým firmám by stát prodal také regionální tratě - ještě v květnu jich bylo k privatizaci určeno 126 a stihlo se o ně ucházet cca sto zájemců. Ředitele Šípa podporoval i ministr Stráský: „Jednotná firma nevytváří předpoklady pro tržní chování,“ napsal v dubnu do Hospodářských novin. „Špatnou činnost jedné části podniku nakonec vždy zaplatí část druhá.“ Zlepšit efektivitu popsaným způsobem doporučoval ministr ještě v polovině června.Rozdělení podniku ale nakonec zablokovali odboráři, kteří se dohodli s premiérem, že dráha zůstane „unitární“. Tím se ovšem zachová - podle Stráského - neefektivní hospodaření. Zastaví se i privatizace údajně nejvíce ztrátových…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc