0:00
0:00
Kultura21. 8. 19956 minut

Rajská zahrada choromyslných

Ivan Vojnár (* 1942) patří od začátku osmdesátých let k nejvyhledávanějším dokumentárním kameramanům. Pracoval v Bratislavě s Ivanem Balaďou, v Praze s Drahomírou Vihanovou, Helenou Třeštíkovou, Jaromilem Jirešem.

Astronaut

Ivan Vojnár (* 1942) patří od začátku osmdesátých let k nejvyhledávanějším dokumentárním kameramanům. Pracoval v Bratislavě s Ivanem Balaďou, v Praze s Drahomírou Vihanovou, Helenou Třeštíkovou, Jaromilem Jirešem. Po listopadu '89 se podílel na pětihodinové dokumentární fresce Karla Vachka o volbách v roce 1990 Nový Hypeiron. Jeho filmografie je tak obsáhlá, že si ji dnes nepamatuje ani on sám. Koncem osmdesátých let začal samostatně režírovat. Jeden z jeho dokumentů s názvem Cesta (o bezdomovcích obývajících prázdné vlaky) vysílala Česká televize v roce 1992. Už tehdy bylo jasné, že se Vojnár vyhraňuje jako samostatná umělecká osobnost. Cesta byla příliš dlouhá a pomalá, ale síla výpovědi a obecný smysl přesahovaly rozměr sociologické publicistiky. Vojnárovi už nestačilo natáčet pro jiné režiséry.

Pátrání po duši

↓ INZERCE

Jakmile se sám ujal režie, vnášel do dokumentárního snímku stále větší díl svých osobních postojů. Jeho dokumenty nejsou svědectvím o snímaném prostředí, ale především o vnitřních stavech vypovídajících osob. Při takovém přístupu filmař nutně začíná vkládat do způsobu snímání vlastní obrazotvornost a postupně i prvky hraného filmu. K tomu nevyhnutelně dospěl také Vojnár, který v současnosti natáčí na Šumavě svůj druhý film podle scénáře Jiřího Soukupa a Ivana Arsenjeva s názvem Cesta pustým lesem.Přestože během přípravy svých filmů prostuduje Vojnár obvykle mnoho materiálů, není svým výrazem kultivovaný intelektuál. Jeho práce má syrový,…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc