Pilip na konci školního roku prošel
Žáci už mají za sebou chvíle napětí, kdy dostávali vysvědčení a případný výprask nebo pochvalu od rodičů. Mnozí z nich určitě litovali, že to není naopak a že oni sami nemohou psát vysvědčení učitelům a tak se jim spravedlivě pomstít.
Žáci už mají za sebou chvíle napětí, kdy dostávali vysvědčení a případný výprask nebo pochvalu od rodičů. Mnozí z nich určitě litovali, že to není naopak a že oni sami nemohou psát vysvědčení učitelům a tak se jim spravedlivě pomstít. Zkušení kantoři by žáky nebrali vážně, ale jejich nejvyšší šéf Ivan Pilip je v úřadě teprve rok, a proto by se na něm dal trik se známkováním zkusit.
Rozvrat vzdělávací soustavy
Když se stal Pilip ministrem, české školství fungovalo podle starých zvyků a předpisů. Stát zaručoval bezplatné vzdělání na všech úrovních a používal k tomu zděděný tuhý byrokratický systém. Měl jedinou chybu: nedokázal uspokojit poptávku po vzdělání. Proto po roce 1989 vznikla podle pravidla „může se všechno, co není výslovně zakázáno“ celá řada školských projektů. Především na úrovni středních škol vyrostl silný soukromý sektor - ve skutečnosti ovšem ze dvou třetin placený ze státních peněz - a zároveň se některá učiliště proměnila v tzv. integrované školy, které vedle výchovy učňů rozjely i středoškolskou výuku. Díky tomu se dnes na střední školu dostane každý, kdo má zájem. Co se týče malých žáků: na vesnicích se obnovovaly malotřídky, aby místní děti nemusely dojíždět. A přes odpor ministerstva vznikla úplně nová oblast vzdělání - vyšší odborné školství. Prakticky to znamená, že desítky středních škol nabízejí žákům další studijní možnosti po maturitě.Starý bolševický systém tím trpí. Dnes už nejde o to, že se porušuje státní monopol na…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu