
Na cestě se Svěrákem
Klady a zápory nejlevnějšího českého filmu Jízda


Zpráva, že Jan Svěrák a jeho stálý kameraman František Brabec začínají v jižních Čechách natáčet film Jízda, a to ve vlastní produkci s rozpočtem na jeden milión korun, vzbudila pozornost koncem července. Poté, co Jan Svěrák natočil nejúspěšnější porevoluční film Obecná škola a nejdražší český film Akumulátor za čtyřicet miliónů, rozhodl se natočil film nejlevnější. Premiéru měla Jízda necelé tři měsíce po zveřejnění zprávy.
Konec steskům
Svěrákovy „rekordy“ jsou vždycky dobře načasované: Obecná škola zaznamenala mimořádnou návštěvnost v době, kdy se zdálo, že čeští diváci o kino definitivně ztratili zájem, Akumulátor vznikl v okamžiku, kdy údajně nikdo neměl na české filmy peníze, a Jízda ve chvíli, kdy všem českým producentům definitivně došlo, že rozpočty nejde nafukovat do nekonečna. Český film je drahé a neprodejné zboží. Prodej do ciziny vázne, vstupné do českých kin je nízké a propad návštěvnosti hluboký. V žádném případě není možné točit dál české filmy za čtyřicet, ale ani za dvacet miliónů. Zbývají dvě cesty: mezinárodní koprodukce, jejichž příprava většinou trvá celé roky, anebo radikální snížení rozpočtu a zjednodušení práce. Ušetřit se nedá na materiálu, laboratořích a pronájmu základní techniky, lze ale pracovat mnohem rychleji, efektivněji, s co nejmenším štábem a za co nejmenší honoráře. Zástupci všech filmových profesí léta tvrdili, že to nejde, a…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu