0:00
0:00
Téma17. 10. 199416 minut

Mzda strachu

Astronaut

Mzda strachu

Lupiči na exportních cestách českých obchodníků

↓ INZERCE

Mlhou probleskují červená světélka na konci kamiónových návěsů. Asi kilometrová fronta skoro výhradně českých náklaďáků končí na parkovišti před hraničním přechodem Folmava. Tři hodiny ráno, venku je tma a chladno. Šoféři ale neskrývají dobrou náladu: proti čtyřiceti hodinám, které museli vydržet minulý týden, se to dnes vyřídí nad očekávání rychle. Za dvě hodiny budou na parkovišti, kde zaplatí padesát korun za průjezd k české celnici. Zhruba po další hodině jim tam v kanceláři, příjemně vyzdobené fotkami z pornografických kalendářů, potvrdí tranzit (vycleno už mají na vnitrozemských celnicích). Zbylých pět set metrů k německé celnici nemůže trvat víc než další dvě hodiny. Až jim i Němci razítkem ozdobí carnety, řidiči vyrazí do světa.

Kdo řídí světový obchod

Svobodný obchod sjednocuje zeměkouli a ve všech státech liberalizuje veřejný život. Jeho význam zdůraznili před rokem přední světoví politici, když s hrůzou hovořili o tom, jakou katastrofu by znamenalo neschálení obchodní konvence GATT. To jsou známé věci, málokdo si ale uvědomuje jinou samozřejmost: když odečteme tzv. velké komodity jako uhlí, cement nebo ropu, prakticky veškerý obchod uvnitř kontinentů obstarávají kamióny.Patří k logice věci, že zavedení tržního hospodářství v České republice přineslo největší změny právě v kamiónové přepravě. Počet těžkých nákladních vozů s českou poznávací značkou, které obstarávají…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc