
Mít černou mazdu
Frýdlantská stávka za sociální spravedlnost


Martin Viederman, generální ředitel strojírenského podniku Ferrum ve Frýdlantě nad Ostravicí, se rozhodl koupit služební vůz. V závodě se proslechlo, že to bude černá mazda. Zaměstnanci se proto rozhodli pro stávku. Minulou středu sice nastoupilo tři sta dělníků ze strojní divize do práce a natáhlo i montérky, ve výrobní hale se ale jenom posadili, začali diskutovat a číst noviny.„Tady se nakupují auta a berou velké peníze, a dělník aby utřel hubu,“ poukazuje štíhlý, asi padesátiletý muž s cigaretou na skutečnost, že lidé z jejich dílny dostanou při výplatě za červenec o tisíc korun méně než v červnu. „Beru to: když jdeme ke dnu, tak se uskrovníme a každý včetně ředitele dostane tři tisíce. Ale to nový auto je jako plivnutí do tváře.“ Kolegové souhlasně přizvukují. „Podnik krachuje a on potřebuje drahý bourák na reprezentaci,“ ozývá se od protějšího soustruhu. „Já nesnesu, aby mi někdo bral bezdůvodně peníze. Makáme přece pořád stejně."Místní odbory akci podporují: "Vedení hrubě porušilo kolektivní smlouvu,“ tvrdí jejich předseda Štěpán Rybář. Smlouva přitom dělníkům neslibuje velké peníze, mezi čtyřmi a šesti tisíci korun měsíčně. „Až do včerejška s námi nikdo nechtěl jednat,“ zlobí se odborář. Souhlas s postojem frýdlantských kováků vyslovila i pražská odborová centrála. Pro jejího poradce Ivana Fišeru je úmysl koupit služební mazdu jasným důkazem "povýšenosti, lží, primitivní snahy rychle…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu