0:00
0:00
Civilizace23. 5. 19945 minut

Nebezpečí zázraku

František David Krch
Astronaut

Nebezpečí zázraku

„Chceš zhubnout? Zeptej se mě jak.“

↓ INZERCE

Reklamní slogan, citovaný v podtitulku, dobře vyjadřuje základní postoj většiny výrobců dietních prostředků k problematice nadváhy: „Víme, jak na to!“ Ve světle dosavadních zkušeností je to tvrzení určitě odvážné. Například Američanům bylo jen do roku 1992 předloženo 29.068 různých teorií a metod na zhubnutí. Přesto (nebo právě proto?) v USA obézních přibývá. A nejen v USA. Z čeho tedy pramení sebejistota distributorů zboží, které ve stále větším množství zaplavuje i náš trh a začíná ohrožovat veřejné zdraví?

Víra ve firmu

I když komerčně nabízené dietní prostředky nabízejí vysoké zisky (jen v USA se za ně ročně utratí více než 30 miliard dolarů), v pozadí nadšení a často až fanatického zápalu prodejců je pravděpodobně i něco jiného - neochvějná víra v účinnost nabízených diet a stoprocentní ztotožnění se s firemní ideologií.Výraznou roli přitom hraje skutečnost, že většina distributorů jsou laici. Lidé, kteří jsou často sami ovládáni potřebou kontrolovat svoji tělesnou váhu nebo zhubnout a kteří při prodeji nepřesvědčují jen možného kupce, ale i sama sebe. Otázky zdraví, diet nebo nadváhy jsou jejich osobními problémy. Setkávají se s ostatními distributory a jsou „školeni“ ve skupinách, což jejich přesvědčení ještě více posiluje. Na dramaticky aranžovaných setkáních jsou jim představováni ti, kterým daný prostředek pomohl zhubnout nebo jim jinak prospěl. Jejich znalosti o problematice…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc