
Živý dům, žádnou mrtvolu,
říká pražský architekt Vlado Milunić


Architekt Vlado Milunić se narodil roku 1941 v Záhřebu v Jugoslávii. Studoval architekturu v Praze (1960–66) a Paříži (1966–69), je ženatý, má dvě dcery a syna. Je znám především projekty sociálních staveb, na nichž většinou spolupracoval s architektem Janem Linkem. Z realizovaných projektů: Domovy důchodců v Bohnicích, Malešicích, Chodově, Hájích, svobodárna sester na Proseku (Praha) aj., denní stacionář Arpida pro zdravotně postiženou mládež (České Budějovice), z nerealizovaných je nejvýznamnější projekt na přestavbu pražského Jedličkova ústavu. Podle návrhu V.Miluniče a Američana Franka O.Gehryho se začal minulý týden stavět kontroverzní „tančící dům“ na Rašínově nábřeží v Praze.
Prosadit projekt „tančícího domu“ v Praze nebylo jednoduché.Myslím, že ty, kdo rozhodovali - Útvar hlavního architekta (ÚHA), památkáři, magistrát a Praha 2 - nakonec přesvědčila spousta odvedené práce. Velkou roli hrála přirozená a odzbrojující autorita Franka Gehryho. Před tím ovšem probíhala dlouhá a bouřlivá diskuse v odborném tisku. Nejčastěji nám bylo vytýkáno, že jsme překročili regulační podmínky: ÚHA totiž stanovuje limitní objem včetně výšky nejvyšší dominanty objektu. Vycházeli jsme z toho, že urbanistický kontext domy indukuje, což znamená, že velikost a tvar domu určují jeho vnější podmínky. Náš dynamický dům se zařadí do převážně dynamické barokní Prahy. Je to stavba, která se dává na…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu