Lehká jídla
Také k nám přišla móda „light“
Do podvědomí lidí tzv. civilizovaných zemí se zapisuje reklama, proti níž není prakticky nikdo chráněn, mezi jiným tím, že spojuje hlad a chuť s příjemným životním stylem, luxusem, že zasazuje určitý typ jídla do obrazu čehosi kladného, zdravého, fyzicky přitažlivého, něčeho, co má budoucnost. Především pod vlivem této reklamy, daleko méně už proto, že by uznala argumenty lékařů, touží většina lidí zbavit se nadbytečných kil na váze.
Jezte light
Těmto lidem nabízí dnes potravinářský průmysl rafinovaný recept: jezte stejně jako dosud, ale „light“, tedy jídla lehká, nízkokalorická, redukovaná. Nejde o nový trend: vše začalo koncem 60.let, kdy se fyziologové začali zabývat výživou starších lidí a kdy vlna fittness - zdraví - štíhlost - najela na výživu se sníženým obsahem kalorií. (V hovorové řeči „kalorie“ odpovídá jedné kilokalorii, což je oficiální jednotka 4,2 kilojoulu.) Light pokrmy byly - jako mnoho jiných novodobých stravovacích zvyklostí - vynalezeny v USA, kde dnes produkty se sníženým obsahem kalorií konzumuje 75% populace. Móda už dávno přešla do Evropy: např. v Německu dnes sáhne denně po svědomí uklidňujících light produktech 23% všech spotřebitelů, kteří ročně utratí čtyři miliardy marek.Potravinářskému průmyslu se podařil dobrý tah. Povedlo se mu svým způsobem obejít jeden z velkých hříchů spotřební společnosti - plýtvání. Zatímco ostatní odvětví pracně vnucují zákazníkům potřebu…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu