
Fotografie na rozcestí
Elektronizace fotografického obrazu přináší nevídanou rychlost, ale i nová pokušení a netušené problémy


New York, Madison Square Garden, 15.července 1992, jednání demokraktické strany přichází pozdě večer překvapivě pozdravit Bill Clinton, v té době ještě oficiálně nenominovaný kandidát na úřad prezidenta USA. Fotograf agentury Associated Press (AP) Ron Edmonds pořizuje kamerou Kodak DCS několik záběrů. Z přenosné digitální záznamové jednotky jsou snímky kabelem přeneseny do počítače Macintosh v padesát metrů vzdáleném stanovišti AP. Zde je vybrán ten nejlepší záběr, elektronicky upraven a pomocí satelitní sítě AP PhotoStream distribuován do redakcí všech důležitých amerických novin, z nichž mnohé fotografii zařazují těsně před uzávěrkou na titulní stranu. Tak vypadá nový věk fotografie. Nejde ovšem jen o rychlost.
Vše je originálem, vše je kopií
Číslicový záznam obrazu není totiž pouze technologickou revolucí. Přináší nové problémy spojené s původností, autorstvím, distribucí, etikou a důvěryhodností fotografie. Někteří autoři a teoretikové dokonce prohlašují, že fotografie v původním slova smyslu je mrtvá.Určit originál totiž není snadné ani u klasické, chemicky vyvolané fotografie. Zhotovení fotografie z negativu je četnými autory, ale i teoretiky a obchodníky považováno za nedílnou součást tvůrčího procesu a jen autorem nazvětšovanou fotografii považují za originál. Americký fotograf Brett Weston nedávno, na…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu