
Špatný obchod
České aerolinie se rozešly s Air France


Staré odlétají, nové přilétají - tímto sloganem a následnou masívní reklamou oznamovaly před rokem a půl Československé aerolinie změnu svého přístupu k zákazníkům. Důvodů k optimismu bylo několik. Krátce předtím vznikla ze státního podniku akciová společnost, do které vstoupily Air France a Evropská banka pro obnovu a rozvoj, každý partner s devatenáctiprocentním podílem. ČSA navíc nakoupily krátce před fúzí na leasing jedenáct letadel a podle svého managementu disponují zřejmě nejnovější leteckou flotilou ze všech vzdušných dopravců.Bez ohledu na tyto příznivé „startovní ukazatele“ vypadá dnes situace české letecké společnosti hrozivě: firma bojuje o přežití. Loňské hospodaření ČSA skončilo více než miliardovým schodkem, aerolinie nemají na splátky letadel a musejí si půjčovat od bank. Společnost Air France nepřinesla to, co se od ní očekávalo (tedy především management a obchodní kontakty), a svůj podíl na Českých aeroliniích prodává. Mezi akcionáři navíc vznikl spor o vydání nekrytých akcií za tři čtvrtě miliardy korun.
Málo vlastenectví
Podle prezidenta ČSA ing.Antonína Jakubšeho a jeho spolupracovníků má současná situace aerolinií několik základních příčin. Češi a Moravané dávají prý při svých zahraničních cestách přednost cizím leteckým společnostem, takže České aerolinie žijí především ze zahraničního trhu. Proto se počítalo s tím, že nám Air France zprostředkují své kontakty…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu