Budoucnost česko-slovenského obchodu
Ředitel Komerční banky dr.Richard Salzmann: „Podniky musejí odhadnout, zda je slovenský partner schopný zaplatit.“
Na budoucnost Slovenska jako obchodního partnera a perspektivního trhu jsme se zeptali v některých českých podnicích.
Rizika jako v každé jiné zemi
A.s. Narex Praha má na obchodu se Slovenskem zájem, protože loni tato spolupráce představovala asi 20% výroby. Podle ředitele Hladkého již měsíc narážejí na neochotu slovenských partnerů platit polovinu ceny předem. Narex vyrábí speciální zakázky a záloha je pro něj důležitá. Situace se prý v dohledné době nezlepší a idea clearingového centra podniku vyhovuje.Severočeské tukové závody mají podle obchodního náměstka pana Prouska s vývozem na Slovensko velké problémy především proto, že někteří jejich slovenští partneři neplatí pohledávky. Zdržováním je záloha na daň, která se platí na hranicích. "Představte si, že zaplatíme zálohu a pak za zboží ani nedostaneme peníze."Nábytkářská firma Interier na Slovensko vyváží podle ředitele ing.Urbana nepatrně a odluka nebude mít na věc žádný vliv. Stejný postoj k obchodu se Slovenskem má i textilní podnik Triola. 70 až 80% jeho produkce totiž putuje do Německa.Jan Podlipný, vedoucí odboru tuzemského prodeje Plzeňských pivovarů, nám řekl: "Měnová odluka nás tíží, a proto jsme poslali pracovníky odboru marketingu na Slovensko, aby sondovali situaci. Nové trhy hledáme a soustavně, ale rozhodně nás nezajímají…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu