0:00
0:00
6. 12. 19935 minut

Kdo vyhrál a kdo prohrál stávku na dráze

Astronaut

Kdo vyhrál a kdo prohrál stávku na dráze

Železničářská show pro zbytek republiky skončila smírem

↓ INZERCE

Patnáct dnů trval spor o nové tarify režijních jízdenek mezi Odborovým sdružením železničářů na straně jedné a vedením Českých drah a ministerstvem dopravy na straně druhé. V pátek 26.listopadu, tři dny před ohlášenou stávkou, tedy v době, kdy v kompromis už věřil málokdo, železničáři svoji hrozbu odvolali. Nabízí se tedy několik otázek: Byl daný spor skutečně tak závažný, že jím museli být „otravováni“ normální občané? Proč se aktéři sporu nedohodli již dříve a proč udělali kompromis až v hodině dvanácté? Kdo nakonec vlastně vyhrál?

Spor o jedno procento

Ministr dopravy Jan Stráský podepsal nový tarif jízdních výhod pro pracovníky Českých drah a jejich rodinné příslušníky v pátek 12.listopadu. Tomuto kroku předcházela rozsáhlá konzultační jednání s vedením dráhy a odboráři. Přesto na ministrovo rozhodnutí reagovalo Odborové sdružení železničářů, které sdružuje téměř sto tisíc pracovníků, vyhlášením výstražné pětihodinové stávky na 29.listopad.Podle Stráského návrhu měli mít rodinní příslušníci v budoucnu dvě možnosti: buď zaplatit pět set korun a jezdit celý rok zdarma, nebo sto korun a platit poloviční jízdné. Zaměstnanci měli mít volnou jízdenku za roční poplatek sto korun. Ministr toto opatření nepovažoval za velký zásah do sociálních jistot. Podle jeho slov "celý spor spočíval v jednom procentu průměrného měsíčního platu železničáře…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc