
Do kyselého jablka bylo třeba kousnout
Ředitel Českých drah se nebojí žaloby


Pane řediteli, nedávno jste v rozhovoru pro Respekt (č.33/93) řekl, že nejhorší co může na železnici nastat, jsou stávky a chaos. Vyjádřil jste také obavu, aby se odbory nezaměřovaly na to, co zaniká, ale na to, co se teprve buduje. Jak v tomto kontextu hodnotíte poslední události ve vašem resortu?Železnici bohužel veřejnost stále pokládá za nepříliš spolehlivý systém, a to i když právě nestávkuje. Myslím, že připravovaná stávka připomněla existenci dráhy tím nejnepříjemnějším možným způsobem.Je pravda, že rozhodnutí o změně režijních slev učinil ministr dopravy bez vašeho souhlasu?Pan ministr ke svému rozhodnutí můj souhlas vůbec nepotřeboval, protože určování zaměstnaneckého jízdného je podle zákona o Českých drahách plně v kompetenci ministerstva dopravy. Nicméně navrhované změny v tomto tarifu byly s Českými drahami průběžně projednávány a poslední řešení (s výběrem mezi dvěma variantami) mi připadalo velmi rozumné. Musíme vzít navíc v úvahu, že změny měly být kompenzovány úlevami v prováděcím předpisu, který je věcí Českých drah. Řešení stanovené ministerstvem dopravy jsem podporoval.Kolik vlastně ušetří železnice při novém systému režijních jízdenek? V minulých dnech padala různá čísla: od 30–60 miliónů korun ročně.Byl bych v odhadech umírněnější. Jde asi o dvacet miliónů korun, což je zhruba hodnota jednoho nového osobního vagónu domácí provenience.Úspory na režijních…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu