Mluvčí a jejich ministři
Public relation je společensky nutná činnost, ovšem před listopadem byla utlučená a umlčená. Veškerá komunikace s veřejností se odehrávala formou stranického příkazu. Tiskový manažer Alexandr Svoboda patří k nemnoha lidem u nás, kteří vědomě usilují, aby se tyto tradice změnily. Úkolem public relation je podle něj nejen dodávat co nejlepší informace občanům, ale i využití všech typů sponzorství. Jejím smyslem je „učinit mocného a bohatého jednotlivce nebo firmu přijatelnými pro veřejnost“. Některé západní podniky investují do komunikace s občany až deset procent svých zisků. „Public relation tam představuje celé kulturní odvětví, které vytváří vzájemné ručení boháče a veřejnosti,“ říká A.Svoboda.V postkomunistických státech si však povinnost investovat do veřejných věcí zatím neuvědomuje téměř nikdo. „Přitom právě Praha je městem s velkou tradicí public relation,“ dodává tiskový manažer. „Nejlepším dokladem jsou sochy na Karlově mostě. Když knížata a boháči stavěli sochy, kostely nebo kaple, tak přece nešlo jen o výraz zbožnosti, ale také o investici do veřejnosti.“
Public relation
Díky rozvoji masových sdělovacích prostředků a vzrůstu jejich vlivu se veřejné mínění stalo silnějším než kdykoli předtím. Proto dnes na Západě používá každá větší firma a státní úřad, ale také vzdělávací instituce, náboženské skupiny, odbory, politici, umělci apod., takzvané public relation (PR), s jehož pomocí veřejné mínění ovlivňuje.Cílem PR…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu