Kdo se uchází o „hlasy voličů v kupónových volbách“?
Privatizační fondy tentokrát již bez slibů
Reklama privatizačních fondů opět ovládá televizní obrazovku a stránky novin. Vrchol kampaně se čeká na konci listopadu a v prosinci. Tři milióny občanů chtějí podle průzkumů veřejného mínění investovat prostřednictvím fondů. Reklama možná „zlomí“ další tisíce DIKů, zvláště když Harvardské fondy chystají ještě v průběhu kampaně „malé překvapení“.
Fondy jako vlastníci podniků
Z fondů se na základě výsledků první vlny kupónové privatizace staly nejmocnější vlastníci podniků. Rozdělily si mezi sebe téměř tři čtvrtiny privatizovaného majetku. Nečeká je ale vůbec snadná práce, naše hospodářství sužují známé choroby: přezaměstnanost, nedostatečná restrukturalizace výroby a stále mohutná platební neschopnost. „Vzhledem k tomu se u nás fondy musí daleko více zapojovat do řízení podniků, než je tomu zvykem ve vyspělých tržních ekonomikách. Tam mají jasný úkol: dobře se starat o svoje port-folio, tedy nakupovat akcie dobrých a prodávat akcie špatných podniků. Bude trvat ještě dlouho, než si podobný luxus budeme moci dovolit i u nás,“ říká Michal Větrovský (CA).Od fondů se očekávalo především to, že zatočí s podnikovým vedením. Doslova revoluci na vedoucích místech v podnicích sliboval Viktor Kožený, který obviňoval velkou část manažerů z neschopnosti. Překvapivě pak po půl roce vyzní výrok ředitele jeho Harvardských fondů Petra Kolka, že HCC "ještě…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu