Račte si koupit Odeon
Bývalo to nakladatelství s velmi dobrou pověstí. Nemálo jeho knih se dalo číst i v časech, kdy nešlo číst skoro nic z toho, co oficiálně vycházelo. Bylo to i proto, že tiše, pod krycími jmény, dávalo práci špičkovým překladatelům, kteří oficiálně pracovat nemohli. Bylo to samozřejmě i proto, že Odeon měl na vydávání překladové literatury státem zajištěn bezmála monopol.Dnes Odeon vydává zlomek toho, co vydával, edice se mu rozpadly, dluhy narostly a minulý týden jeho vývoj došel ke zlomovému bodu: ministerstvo kultury České republiky vyhlásilo výběrové řízení na koupi n.p.Odeon, nakladatelství krásné literatury a umění. Jinými slovy: stávající osazenstvo Odeonu přestalo být považováno za schopné další samostatné existence.
Propad
Odeon si za vývoj posledních let může i nemůže sám. Vinit ho z naprosté manažerské neschopnosti, jak to nyní v tisku předvádí Ivo Železný (který ještě jako jeho zaměstnanec vesele využíval odeonských telefonů a jiných služeb pro vznik svého soukromého nakladatelského podniku), je stejně nefér jako dělat z Odeonu obětního beránka nekulturního kapitalismu.Odeon měl po listopadu 1989 z tzv. kamenných nakladatelství nejvyšší morální kredit. Kontinuita redakční práce se však v roce 1991 střetla s ekonomickou realitou: liberalizovaly se ceny, rozpadla se dosavadní distribuce. Dnešní ředitel Odeonu ing.Jiří Havlík hovoří o tom, že nakladatelství tenkrát stálo před třemi možnostmi: Buď se zaměřit na komerci…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu