0:00
0:00
Dopisy30. 8. 19934 minuty

Jak se vyrovnat s extrémismem?

Jaromír Kopecký
Astronaut

Jak se vyrovnat s extrémismem?

Ve 32.čísle Respektu je uveřejněn článek Alternativní škola není podvod ani zázrak. Pracoval jsem ve školství řadu let a proto se soustředím na jeho polistopadové trápení. Omezím se na jeho základ, na školu obecně vzdělávací, na školu obecnou, protože na její kvalitě závisí kvalita celého našeho školského systému, včetně škol vysokých, na nichž se kromě učitelů vzdělávají i lékaři.Naše polistopadové školství je stejně jako zdravotnictví vystaveno nepřetržité ostré kritice: školská zařízení jsou stejně jako zařízení lékařská zastaralá, privatizace zaostává, nejsou peníze na modernizaci, provoz některých zařízení se omezuje, některá se i ruší.Pokud jde o materiální stránku, nebude-li mít např. škola v zimě čím topit, nebude schopná provozu. Pokud jde o stránku vzdělávací, je v ní hodně zmatku jak po stránce obsahové, tak po stránce metodické, kde se vede např. žabomyší válka o to, mají-li se vědomosti žáka hodnotit slovně či známkou.Úrovni školního vzdělání to neprospívá, pravděpodobně dojde k jejímu dalšímu poklesu. Kde je příčina tohoto stavu a jak se na něm po listopadu 1989 podepsal Respekt?Na rozhraní ledna a února 1991 se v něm objevil článek matematika O.Botlíka (nar.1951) nazvaný Školství: hledáme vůbec cestu z otroctví?. Článek je nahodilou směsí hledisek ekonomických (tržní princip), legislativních (kdokoli může založit školu), organizačních (pracovní režim učitelů), finančních (platy učitelů), organizačních (zájmy a…

↓ INZERCE

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc