Národní park zacementován
Na Šumavě už lišky nedávají dobrou noc
„Region se musí rozhodnout - buďto potřebuje spojení s Bavorskem, nebo národní park Šumava,“ tvrdí Josef Nechleba, zástupce německé stavební společnosti Karl Bachl. Firma dováží cement převážně ze Slovenska, nedaleko našich západních hranic jej z vlaku přečerpává do nákladních aut a dopravuje do svých výroben v Německu. Není jediná, přes přechod ve Strážném pendlují denně desítky aut jiných firem a přepravních společností. Zabránit samotné překládce cementu nebo omezit dopravu v národním parku žádný zákon neumožňuje. Německé stavební firmy byly poprvé nuceny komunikovat se zastupitelstvy Vimperka a Volar, když chtěly postavit zásobní sila na cement. Radní obou měst posléze souhlasili. Stavbě sil ve Volarech však zatím stojí v cestě Správa národního parku Šumava.
Sila napotřetí
Velká špinavě růžová budova s nápisem Vimperk patří k nádraží. Tři kovově stříbrné válce na vysokých nohách, vyrůstající z dlážděného prostranství nalevo od kolejí, se lesknou proti modré obloze. Pod jedním z nich parkuje černý kamión se žlutým nápisem Berger. Jeho řidič právě přečerpává cement ze zásobního sila, aby ho mohl odvézt do Německa.Stavební firma Berger z Pasova nakupuje cement na Slovensku. Ve Vimperku jej z vlaku překládá do kamiónů, denně přes hranici převeze asi tři sta tun. Původně se z kontejnerů na vagónech přečerpával rovnou do aut. V roce 1991 se však firma rozhodla, že si vybuduje…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu