0:00
0:00
Domov26. 7. 19935 minut

Rozkošná svůdnost supermarketů

Astronaut

Rozkošná svůdnost supermarketů

Celé týmy pracují, aby nám umožnily lépe utrácet

↓ INZERCE

Každý to dobře zná. Jakmile člověk vejde do dobré samoobsluhy či supermarketu, třeba jen pro chleba a mléko, nakoupí obvykle mnohem více, než původně chtěl. Většina zákazníků totiž mezi rafinovaně upravenými regály neodolá: zboží se kupí všude kolem něj a náhle se zdá být tak potřebné…„Psychologií supermarketů“ se dnes v Evropě zabývají celé odborné týmy. Analyzují chování nakupujících a zkoumají zkušenosti prodavačů. Neexistuje hnutí naší spotřebitelské psychologie, které by uniklo jejich soustavnému rozboru. Jejich úkol je prostý: udělat ze zákazníka pokud možno dokonale fungující stroj na spotřebu zboží, seřizovaný a spouštěný reklamními odborníky.

Začínáme napravo

Pochod supermarketem začíná napravo - to je základní zákon světa zboží. Lidské pohyby se vždy orientují na pravou stranu, lidé se naučili jezdit vpravo a rovněž jejich pohled míří a soustřeďuje se zprava doleva, proti směru hodinových ručiček. Vpravo jsou proto regály plné a pestré, oslňují co nejpestřejší paletou výrobků a zboží.Jakmile se vydáme na cestu, uchopí nás a naladí „psychologie supermarketu“. Potvrdilo se, že především v menších samoobsluhách se vyplácí koncepce „nejprve zelenina a ovoce, pak ostatní“. Klasická hospodyně totiž nakupuje nejprve zeleninu a pak k ní hledá maso a přílohy. V hlavě zákazníka tikají neviditelné hodiny jeho vlastního časového snímku: ráno přece musí nejprve…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc