Nestačí říci: Potřebujeme peníze
Najít sponzory není úkol pro amatéry; je to profesionální činnost s náročnými pravidly
Škrty ve státním rozpočtu postupně přivádějí mnohé ústavy, instituce i jednotlivce do existenčních potíží. Jejich volání o pomoc se nasměrovalo na představitele bank a zahraničních nadací. Pouhé prosby však k získání sponzorských příspěvků nestačí. Svět filantropie má svá pravidla a v boji o sponzory vládne tvrdá konkurence.
Fundraising není žebrání
Anglické slovo fundraising zatím nemá ekvivalent v českém jazyce a činnost, kterou pojmenovává, nemá v českém prostředí tradici: jde o profesionální, cílevědomé a organizačně i časově promyšlené vyhledávání sponzorů. Cílem fundraisingu je uvádět do života dobré nápady a plány, na které chybějí peníze.V době prvních velkých programů založených na dobročinnosti, kterými se na počátku století proslavila YMCA, filantropové velkoryse odpovídali na potřeby společnosti. Filantropové dneška jednají jako agresívní investoři. Rétorika současného profesionálního fundraisingu dává filantropům, nadacím i bohatým firmám „příležitost k dobré investici“. Již dávno neprosí o pomoc. Podle psychologických výzkumů je sice motivem sponzora především pomoc dobré věci, ale lákavá je současná možnost pomoci sobě (svému svědomí, společenské prestiži, daňovému zatížení, osobním kontaktům…).Pláč nad mizejícími státními dotacemi byl po prvním otřesu v mnoha českých organizacích, včetně těch…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu