Kampaň
Před časem zahájená kampaň kupujte české výrobky je zřejmě myšlena opravdu vážně, a proto stojí za to se na ni hlouběji podívat.Prvotní cíl je zdánlivě prostý - oživením poptávky po českém zboží podpořit domácí výrobce. Jenže má své ale.Celá ekonomie je totiž kromě jiného založena na předpokladu, že jedinec - tedy i nakupující - se chová jako racionální individuum a že tedy nakupuje tak, aby za své peníze získal maximální užitek.Tato kampaň je tedy za prvé výzvou k tomu, aby se nakupující nechovali ekonomicky racionálně. Což je poněkud překvapující, když si uvědomíme, že autor (autoři) kampaně jsou ekonomové.Za druhé - což autoři kampaně opět dobře vědí - takové výzvy k ekonomicky iracionálnímu chování nemají za normálních okolností nejmenší naději na úspěch. Racionálně se chovající kupující obvykle není ochoten vyměnit svůj užitek za to, že kdesi na obalu může uzřít nápis Czech made.A za třetí: i kdyby kamapaň zcela náhodně úspěšná byla, její ekonomické důsledky by z dlouhodobého hlediska byly nepříznivé a celkově škodlivé. V současné době je totiž třeba svižně uvolňovat pracovní síly a kapitál vázaný v neperspektivních výrobách, do produkcí progresivních a konkurenceschopných. V případě úspěchu kampaně by pak byl krátkodobě poskytnut život něčemu, co zbytečně váže vzácné zdroje. Něco by ještě přežilo díky tomu, že je to české - ale jiné české by se díky nedostatku volných zdrojů nemohlo rozvíjet.Celkově se tudíž rýsuje dosti zajímavý obrázek: ekonom…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu