Poslanecká sněmovna českého Parlamentu minulý týden odmítla vzít na vědomí program transformace školství, předložený ministrem Petrem Piťhou (KDS). Hlasování pléna předcházela poněkud kuriózní rozprava, při níž někteří představitelé levice napadali školskou politiku vlády zprava, aniž při tom museli opustit mantinely dané svou stranickou příslušností. Svůj nesouhlas s předloženým materiálem - koncepčními záměry ministra a prací jeho resortu - však vyjádřila nejen opozice, ale také významná část koaličních poslanců (téměř polovina všech poslanců ODS a také většina přítomných zástupců ODA). Ti sice v rozpravě z pochopitelných důvodů přímo nevystoupili, ale zdrželi se závěrečného hlasování. Zajistili tak jeho negativní výsledek a dali Piťhovi důrazně najevo svůj odmítavý postoj. Jednoznačně ministra podpořili pouze poslanci KDU-ČSL a KDS.
Řádní občané a elita vzdělanců
Dlouhodobý spor mezi ministrem školství a školským výborem Parlamentu není jen jakousi malichernou osobní pří, za níž se ho snaží vydávat Petr Piťha a předseda KDS Václav Benda. Je to spor koncepční a zásadní. Jeho skutečné příčiny je proto třeba hledat především v pojetí školství, ke kterému ministr směřuje.Jak toto pojetí postupně získává jasnější kontury, dostává se do stále většího rozporu s představou liberální občanské společnosti, založené na osobní svobodě a zodpovědnosti jednotlivce za vlastní osud. Podle ministra Piťhy by totiž mělo být školství podřízeno pevnému řádu a…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu