0:00
0:00
Dopisy19. 4. 19933 minuty

Severní cesta

Jan Stránský
Astronaut

Severní cesta

Reagujeme na váš článek o problémech ropovodu IKL z Ingolstadtu do Litvínova z hlediska investora druhé, tzv. severní cesty, šejka Ali Khalifa Al-Sabah. Po tom, co se česká vláda rozhodla pro stavbu ingolstadtského ropovodu, zastavil šejk Ali Khalifah veškeré investice do plánů na ropovod Leuna - Litvínov (tzv. Severní cesta). Do té doby investoval do projektu asi 100.000 dolarů.Šejk Ali Khalifah byl hlavním obhájcem severní cesty. Jeho zájem o ropovod byl čistě investorský, v žádném případě neměl v úmyslu prosadit dodávky kuvajtské ropy. Severní cestou by se dopravovala buď ruská ropa, nebo ropa těžená v Severním moři. Všechna rizika spojená s financováním projektu bral na sebe šejk Ali Khalifah - českou vládu by financování stavby nezatížilo.Kromě kratší trasy hovořil pro Severní cestu jeden podstatný fakt: Jak investoři, tak banky obvykle chtějí při žádosti o půjčku na projekt záruku, že ropovod bude plně využíván a příjem z něho splatí půjčku. Záruka má obvykle formu smlouvy „Ship-or-pay“ (Odeber, nebo plať). Rafinerie se v ní zavazují, že zaplatí plnou cenu dohodnutého objemu ropy za pevně stanovený počet roků (většinou 20–30 let), ať ropu fyzicky odeberou, nebo neodeberou. Investoři stavby mají tak zaručen minimální roční zisk, ze kterého platí náklady, půjčku a její úrok.Stavba jižní cesty (protože je dvakrát delší) bude mnohem dražší než severní, ale množství ropy, které rafinerie v Litvínově bude odebírat, je stejné. Záruka „Ship-or-pay“,…

↓ INZERCE

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc