0:00
0:00
2. 3. 19926 minut

Reklamu zaplatí akcionáři

Již čtrnáct dní si občané mohou na všech poštách objednávat akcie Investičních privatizačních fondů. Mnozí tak činí.

Astronaut

Již čtrnáct dní si občané mohou na všech poštách objednávat akcie Investičních privatizačních fondů. Mnozí tak činí. Ti hloupější se za příslib několika obrázků s panem Smetanou - nebo i za tisícikorunu okamžité „zálohy“ - zavazují svou kupónovou knížku do roka a do dne prodat. Za cenu, která je malým zlomkem budoucí tržní hodnoty akcií, jež mohou získat natrvalo.

Nejfondovatější fond

↓ INZERCE

Většina občanů stojí dnes poprvé v životě před podnikatelským rozhodnutím. Rozhodnout se musejí sami. Dříve to za ně dělala strana a vláda, která vždy věděla, co je pro blaho občana nejlepší. Spočítáme-li za uplynulé dva měsíce všechny ty stránky inzerce ve všech časopisech, přiblížíme se k částce jedné miliardy, kterou už tahle kampaň stála. A patrně ještě stát bude. Přemýšlivého občana napadnou jistě nejméně dvě otázky:

1. Kdo celou tu reklamní kampaň zaplatí?

Odpověď je celkem snadná: ti, kdo svůj kupón některému z IPF svěří. O tuto částku se totiž sníží jejich podíl na dividendách, které IPF odčerpají z podniků, jejichž akcie získají. Pokud si IPF na reklamu vypůjčily, přibudou k těmto nákladům i úroky z úvěru. A samozřejmě i poplatek za správu fondu, který si naúčtuje jeho zakladatel. Pokud reklamní kampaň platí naše banky na úkor zisku, doplácejí na to všichni občané: odvod ze zisku bank bude chybět ve státním rozpočtu.

2. Proč IPF tolik usilují o získání každého kupónu?

Rozhodně ne proto, že by jim…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc