
Meze televizních dětí
Nad filmem Don Gio bratří Cabanů


Michal (31) a Šimon (29) Cabanové vždycky věděli, jak dát o sobě vědět. Producentské a umělecké schopnosti jsou u nich v jednotě možná nedělitelné, každopádně u nás málokdy vídané. Jejich Don Gio, celovečerní film, který má krátce po premiéře, je vrcholným produktem této dvojakosti. Vypovídá však o mnohém jiném.
Uhranutí televizí
V roce 1984 přišla Baletní jednotka Křeč (BJK), vedená Cabany, s prvním svým celovečerním představením TV 20.10 Právě tady! Byl to sled scének parodujících především soudobou československou televizi. K takovému postoji nebyla třeba bůhvíjaká myšlenková robota či tvůrčí, neřkuli občanská odvaha. BJK nenaplňovala Branické divadlo a jiné sály odvážným či šokujícím co, nýbrž vtipným, nezakomplexovaným jak. Slušný tanec, pěkné ženy, celkově příjemno. V pomalé a šedivé společnosti to osvěžovalo.Zhruba dva roky poté BJK šokovala pražskou (snad i českou) kulturní veřejnost představením Baletní jednotka Křeč na laguně Varadero - No to snad není možný. Amatéři více než dvě hodiny dokázali proměňovat scénu, kostýmy i světla s rychlostí i velkorysostí, v nichž se často práce osvětlovače omezovala (a dodnes omezuje) na rozsvícení pěti světel na rampě nad pódiem. Cabani a spol. pokračovali v metodě volně na sebe navazujících scén. Smíchali Formana, Kačera Donalda, rock, operu, kdeco. Všeho bylo víc. Byl to výsměch i vyznání filmu, videu, televizi. Rytmu a obrazu. Jan…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu