
Z žáků zákazníci
Návrhy na školskou reformu


Zdá se, že čas změn nazrál i pro školství. Pomalu poznáváme situaci na západ od našich hranic a stále zřetelněji vidíme, jaké jsou rozdíly mezi školami v demokratických zemích a u nás po čtyřiceti letech izolace. Nemůžeme přece vystačit s tím, že starý systém naplníme novým obsahem, že Lenina nahradíme Masarykem.
Pět návrhů
Již v květnu 1990 uložila vláda ministru školství, mládeže a tělovýchovy vypracovat prognostickou studii o perspektivním vývoji vzdělávací soustavy. Termín: leden 91. Nic ovšem nenaznačuje, že by se na ní kdy začalo pracovat. Měla být východiskem pro závažnější materiál (Návrh nové vzdělávací soustavy) a pro nezbytná opatření spojená se zavedením nové soustavy. Dokument měl být dokončen letos v červnu; později vláda posunula termín na prosinec. Po volbách nové vedení ministerstva oznámilo, že „se bude podílet na organizaci a financování práce na nové koncepci školského systému, nebude ji však samo připravovat. Dá podnět k vytvoření skupiny nejlepších českých eventuálně zahraničních expertů…“. Koordinací činnosti této skupiny byl pověřen prof.Kotásek.Postupně pak své projekty předložily: Jednota českých matematiků a fyziků, NEMES (Nezávislá mezioborová skupina, založená brzy po listopadu), zmíněná skupina profesora Kotáska, překvapivě ministerstvo školství (skupina náměstka Krásenského) a nakonec nově vzniklá skupina pro vzdělávací alternativy IDEA. Všechny návrhy kromě…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu