Sex, násilí a subliminals
Americký film a televize jsou už dlouho kritizovány jak doma, tak v zahraničí za důraz, jaký kladou na sex a násilí. Existuje ale i subtilnější zpracování těchto motivů, které člověkem manipulují bez jeho vědomí.
Americký film a televize jsou už dlouho kritizovány jak doma, tak v zahraničí za důraz, jaký kladou na sex a násilí. Existuje ale i subtilnější zpracování těchto motivů, které člověkem manipulují bez jeho vědomí.
Anglické slovo subliminals (zkratka výrazu „subliminal suggestion“ - podprahová sugesce) nemá zatím v češtině ekvivalent. Označuje jednak zmíněnou subtilní manipulaci a zároveň techniku, kterou jsou média schopna takovou sugesci implantovat do lidského mozku.
Jednou ze základních metod subliminals je ukrývání slov či výtvarných prvků na pozadí celkového obrazu, v detailech a podobně. Tato metoda používá rovněž ilustrací, které jsou k nerozeznání od fotografie; je to postup oblíbený zejména u reklam na alkohol, protože umožňuje komerčním malířům, aby vkládali falické a jiné sugestivní obrazy do kostek ledu, do hladiny nápoje ve sklence apod. (Například Firma Seagrams uvedla v roce 1971 na trh reklamu na whisky „Crown Royal“. V této reklamě, nazvané „Už jsi viděl dospělého muže plakat?“, je ve střepech láhve whisky skryta řada obrázků, především křičící muž, sekyra a uříznutý penis. Za sedmnáct let vynaložila firma Seagrams na tuto reklamu kolem 12 miliónů dolarů a prodala whisky za 400 miliónů dolarů.)
Skrývací techniky obvykle používají témata, která jsou pro obyčejné lidi tabu (homosexualita, skupinový sex), nebo mají silnou nevědomou přitažlivost (sex, smrt). Reklamní odborníci zjistili, že tato témata prodávají nejúspěšněji.
Účinnost…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu