0:00
0:00
Spisovatelé o knihách8. 11. 20114 minuty

Austerova newyorská travestie

Autor patří do kategorie posedlých: mohl by nás místy dokonce nudit, kdybychom neměli chuť uvěřit mu, že jeho posedlost je povahy vpravdě ontologické a že Austerova reflexe takového stavu se dotýká jedné z podstatných „vlastností“ světa. Nevíme, co přesně to je, ale rozhodně za tím půjdeme, dokud nevypustíme duši.

Astronaut

Newyorská trilogie sestává ze tří samostatných textů, krátkých románů či spíše novel, které byly nejprve v průběhu pouhých dvou let publikovány samostatně, aby hned roku následujícího vyšly v jedné knize; tato podoba byla dalšími vydáními a překlady kanonizována.

Není úplně snadné říct, o čem jednotlivé knihy jsou; zvláště se to týká prostředni části Duchové. Přitom jak v úvodním Skleněném městě, tak v závěrečném Zamknutém pokoji jde o napínavý a místy téměř strhující pseudo-detektivní příběh, kterým Auster zjevně skládá hold americké detektivní „drsné škole“. Důležité je tu slůvko zjevně. Auster totiž zjevuje tak lehce a očividně, až probouzí čtenářovu podezíravou pozornost. Jelikož je zároveň skvělý konstruktér, mám tendenci považovat i výše zmíněný efekt za jednu z jeho literárních dovedností.

↓ INZERCE

Auster samozřejmě těží z postmoderních postupů, které dokonale zná. Pracuje s nimi ovšem chytře, soudobě a kriticky a neuchyluje se k okázalé ironii, která je jedním z erbů postmoderny. Je to autor z kategorie posedlých: mohl by nás místy dokonce nudit, kdybychom neměli chuť uvěřit mu, že jeho posedlost je povahy vpravdě ontologické a že Austerova reflexe takového stavu se dotýká jedné z podstatných „vlastností“ světa. Nevíme, co přesně to je, ale rozhodně za tím půjdeme, dokud nevypustíme duši.

Napínavé příběhy v Austerových knihách (a nejen v Newyorské trilogii) fungují jako zrcadla, v nichž se – podle úhlu pohledu – odrážejí mnohé a mnohdy nečekané věci, světy, názory. Dá se říct, že Auster píše pořád jednu a tu samou knihu. Toto jsou jeho klíčové motivy: absurdita a neuchopitelnost reality, vina, jejíž podstata nám uniká, a trest, který nechápeme, protože často dlouho trvá, než ho vůbec jako trest rozeznáme, nejistá, a proto zaměnitelná identita jedince, literatura jako mysteriózní obor činnosti, jako další zrcadlo, v němž se složitá realita odráží způsobem, který nám její přijetí spíš dále komplikuje, než usnadňuje.

Konkrétně Austerova práce s literárními odkazy je vzorová: prozrazuje, že pro Austera je literatura (velmi výdělečnou) hrou, při níž si ovšem počíná jako kouzelník seznamující publikum s právě prováděnými triky. Sledujeme kouzlo krok za krokem, na konci instruktáže už prakticky „víme“, o co tady jde, ale něco podstatného jako by nám stejně pořád unikalo. Bystřejší zároveň tuší, že jejich pozornost byla zcela účelově odvedena stranou; tím skutečným trikem totiž bylo, že za cenu nepatrné indiskrece znásobil autor-kouzelník účinek všeho, co neodhalil.

Pro mě jako autora bylo při čtení příjemné zjištění, že Austerovy psychologizující detektivky se skoro pokaždé (rozhodně v Newyorské trilogii) ukáží být metaforou samotného psaní, že práce soukromého očka, nudná, jednotvárná a vyčerpávající je ve skutečnosti prací autora, který musí se vší myslitelnou trpělivostí pást po něčem, čeho smysl a podobu v dané chvíli ještě nezná.

A douška na závěr? Už při čtení prvního příběhu, temného podobenství o ďáblových „dobrých úmyslech“, jsem volal Jiřímu Kratochvilovi, abych mu knihu doporučil. Četl ji ovšem dávno přede mnou – a mě tak mohlo potěšit alespoň to, že ji hned po přečtení nadšeně doporučoval řadě svých známých.

Paul Auster, Newyorská trilogie, nakl. Prostor, 2000, překlad Barbora Puchalská, 352 s

Autor: Respekt

Martin Reiner

(1964) se narodil a žije v Brně. Je spojen s nakladatelstvími Petrov a Druhé město a aktivitami jako Škola poezie, bítovská setkání básníků, Poezie bez hranic, časopis Neon ad… Vydal devět knih. Jeho nejnovější román (2009) se jmenuje Lucka, Maceška a já. www.martinreiner.cz


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].