Neexistuje špatný a dobrý čtenář
S vědkyní Anežkou Kuzmičovou o sešněrovaném světě dětského čtení, o žánrech, které by se ve školách měly pěstovat, a o předčítání dětem coby zásobárně společných prožitků
Čtěte článek ze speciálu Respektu
Pravidelně pro vás připravujeme zvláštní vydání, zaměřená na historii, vědu, rozhovory s inspirativními osobnostmi nebo věnující se klíčovým událostem současnosti. Aktuální speciál se jmenuje Nezapomenutelné ženy, a najdete ho (spolu s ostatními speciály) v našem eshopu.
Zabýváte se čtením. Proč?
Čtení je něco, co je životně důležité a zároveň je to jako myšlenkový proces velice složité a překvapivě neprozkoumané. Je třeba se na něj dívat z mnoha úhlů najednou, což mi odborně vyhovuje. Mě čtení zajímá hlavně z hlediska prožívání. Zvlášť u dětí.
Proč zvláště u dětí?


Dospělí většinou děti hodnotí podle toho, kolik přečtou, co si vybírají ke čtení nebo jaký výkon ve třídě podávají. Málokdy se ptáme, co děti u čtení prožívají. Přitom prožitek je to, co člověka motivuje. Když čteme, tak se většinou nehýbeme, jde na první pohled o statickou činnost, ale spousta věcí se děje uvnitř. To je to, o čem bychom měli vědět víc, pokud nám na čtení a na dětech záleží.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu










