0:00
0:00
Téma19. 9. 202114 minut

28. Jak vyrobit férovou čokoládu

Němci nutí své firmy k citlivosti vůči zaměstnancům v chudých zemích

Místo školních lavic. (Kakaová plantáž na Pobřeží slonoviny)
Autor: STR New

Jak zařídit, aby kakao použité při výrobě naší čokolády nesklízely děti? Odpověď na jednu z výzev přezásobeného Západu hledali manažeři jednoho z největších německých obchodních řetězců už před sedmi lety, kdy nejlevnější tabulky mléčné čokolády v tamních supermarketech stály 35 centů. Jedna se nabízela: kupovat certifikované kakao, například se značkou fair trade, která zaručuje lepší příjem farmářů i základní kontrolu pracovních podmínek na jejich plantážích.

Majitel čokoládovny, jenž pro daný řetězec levnou čokoládu vyráběl, v tom problém neviděl: tabulka čokolády by se prý prodražila o jediný cent. „Proč to tedy neuděláme?“ navrhl jeden z manažerů. „Nejde to. Na jedné tabulce teď vyděláváme právě jen ten jeden cent,“ namítli kolegové z obchodní sekce. „A proč tedy o jeden cent nezvýšíte cenu?“ vzpomíná dnes po Skypu na svou tehdejší otázku Friedel Hütz-Adams, jenž je členem poradního sboru zmíněné sítě supermarketů pro otázky udržitelnosti. „To taky nejde,“ zněla odpověď. „Nemůžeme být ani o cent dražší než konkurence.“

↓ INZERCE

Velké německé obchodní řetězce si zakládají na tom, že mléko, špagety, čokoládu a další potraviny prodávané pod vlastní značkou stojí co možná nejméně. V důsledku bývá cena těchto produktů v konkurenčních supermarketech navlas stejná. Tlak na co nejnižší náklady obchody přenášejí na své dodavatele – v tomto případě na čokoládovny, které jsou v dalším stupni výrobního řetězce nuceny nakupovat co nejlacinější kakao. „Tento tlak se přesouvá celým…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc