0:00
0:00
Rozhovor23. 9. 202014 minut

Zůstali jsme romantici

Václav Jirásek

Patří k nejvýraznějším fotografům své generace, ale nezapře, že zběhl od malby. Přitahují ho symboly, rituály, zmar a mizení. Loni dokončil cyklus Auta, který zachycuje autovraky jako přízraky osidlující krajinu. Václav Jirásek na sebe poprvé upozornil se skupinou Bratrstvo na sklonku osmdesátých let. Její práce se letos opět objevily v galeriích.

Jak vnímáte práce Bratrstva v době, kdy se vaše tehdejší fotografie už ocitají v kontextu nedávné historie – na expozici Obrazy konců dějin a na fotografické retrospektivě lakonicky nazvané 1989 ve Veletržním paláci.

Připadám si, jako by ty fotografie nebyly ode mě. Tvrdí se, že člověk jednou za sedm let kompletně vymění veškeré buňky v těle, takže to vlastně už doopravdy nejsem vůbec já, kdo to fotografoval. Dívám se na ně, jako by byly od někoho jiného.

↓ INZERCE
Bratrstvo, Anjel II, 1993

Pro rukopis Bratrstva bylo charakteristické, že prolínal prvky estetiky socialistického realismu a zároveň romantismu. Když toto spojení člověk vysloví nahlas, řekl by si, že to nemůže fungovat. S jakou emocí fotografie vznikaly? Fascinace i kritika, vzdor i okouzlení?

Od všeho trochu. Ale důležité je říct, že v principu jsme všichni byli romantici a zůstali jsme jimi dodnes, což se do současné doby možná nehodí. Míchání vlivů bylo na celém procesu nejzábavnější. Každý z nás měl rád něco – přinášel to s sebou a tím to…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc