„Záhy jsem zjistil, že školský systém je natolik zkostnatělý, že není šance prosadit změnu. Takže jsem si řekl, že bude jednodušší začít od úplného začátku,“ vzpomíná František Tichý na dobu, kdy založil Gymnázium Přírodní škola. Jeho heslem je „Cesta jako cíl“ a až nebývalou měrou tu v dětech rozvíjejí samostatnost i zodpovědnost.
Jste „muž mnoha řemesel“ – vystudoval jste biologii a chemii na přírodovědě a zajímáte se o vědu. Jste pedagog, který založil vlastní školu, píšete knihy… Je nějaká nit, která vše propojuje?
Ta spojovací nit je jednoznačná, práce s dětmi. Už od svých patnácti šestnácti jsem nějakým způsobem organizoval, vychovával mladší děti, v oddíle nebo na letních táborech. Čili je v tom praktická linka, předávat něco mladé generaci. A pak je tu druhá rovina, nazval bych to hledání pravdy: nejen po vědecké stránce, kdy jsem už od mala přemýšlel, jak co funguje, například lidský mozek, zajímal jsem se o paleontologii, astronomii… ale i co je smyslem života. Při práci s dětmi se tohle všechno spojí: hloubáte, hledáte, tvoříte, do toho s nimi hrajete třeba divadlo, které sice není dokonale profesionální, ale nikdo se tím netrápí. Důležité je, že to všechny baví.
V tom věku patnácti šestnácti let jste ale byl sám ještě spíš dítě. Jak dítě vychovává dítě?
To je právě princip, na kterém je postavený vzdělávací systém u nás na škole, dnes se tomu moderně říká vrstevnické učení, kdy…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu