0:00
0:00
Město v létě24. 6. 202010 minut

Na chvilku v ráji

Koronavirová pauza dala evropským cyklistům ochutnat, jaké to je mít město pro sebe – a někde už si ho nechtějí nechat vzít

Praha: Symbióza člověka s městem. (Hradčanské náměstí na začátku letošního května)
Autor: Anadolu Agency via Getty Images

Vrchol nastal někdy kolem Velikonoc, a kdo to nezkusil, těžko už bude mít někdy podobnou příležitost. Třeba takové Velikonoční pondělní ráno…

Koronavirová pauza přinesla obyvatelům měst nevšední zážitek. Mohli si na pár týdnů vyzkoušet, jak vypadá život v prázdných ulicích, bez aut a dopravních kolapsů, bez turistů, bez zplodin i bez nehod. Někde už si takový luxus místní nechtějí nechat úplně vzít. Po světě se dávají do pohybu v cyklistických komunitách dávno navrhovaná dopravní řešení, která ve zdejším kontextu mnohdy vypadají jako sci-fi. V českých městech se život vrací spíš do starých kolejí, ale pár nadějných změn se možná nakonec rýsuje i tady.

↓ INZERCE

Návrat k paralýze

„Kde to jde, zvažte jízdu na kole nebo chůzi,“ napsala týden po Velikonocích do svých rad ohledně dopravy v době koronaviru Světová zdravotnická organizace. Pokyn primárně směřoval k tomu, že kolo či chůze na rozdíl od městské hromadné dopravy umožňovaly eliminovat těsný kontakt s cizími lidmi a představovaly žádoucí prevenci ohledně nákazy. Někde si ale vzali radu k srdci i kvůli tomu, aby lidé před mačkáním v metru nebo tramvaji nepřesedli ve velkém do aut. To by znamenalo novou – a větší – hrozbu dopravních kolapsů. Kdo měl v programu ulevit obyvatelům měst od aut už dřív, zbystřil a využil koronavirus jako příležitost k urychlení změn.

Největším vzorem je momentálně pro fanoušky cyklistiky Paříž, kde dosavadní socialistická starostka Anne Hidalgo šla už počátkem roku do voleb se slibem…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc